Câteva gânduri despre gândirea dezvoltatorilor/investitorilor imobiliari

Foto - turnurile pe spațiul fostului Abator, @autoare, august 2023

Foto - turnurile pe spațiul fostului Abator, @autoare, august 2023

Enikő Vincze

Cei 550 de profesioniști în imobiliare – agenți, dezvoltatori și investitori – care au luat parte la conferința Imobiliare.ro HUB 2024 (relatat aici), au emanat bine-cunoscutul optimism al actorilor imobiliari. Cum văd eu ce s-a spus acolo?

Dincolo de logica profitului, pe care o naturalizează ori de câte ori pot (și se întreabă, de ce aducem în discuție chestiunea profitului, căci, desigur, asta este motorul lor), dezvoltatorii/ investitorii imobiliari expun în spațiul public un discurs al gândirii pozitive.

  • Pentru ei, crizele sunt noi oportunități de investiții (în condițiile în care se inventează noi și noi instrumente financiare, sau se cumpără atunci când imobiliarele se ieftinesc), iar perioadele de creștere economică sunt perioade care le cresc enorm profiturile de pe urma speculațiilor financiare și discursive.
  • Pentru actorii piețelor imobiliare, mersul bun al acestor piețe constă în creșterea continuă a prețului la locuințe, clădiri de birouri sau spații comerciale sau de logistică cu care ei fac afaceri, adică în asigurarea creșterii profitabilității. Din contra, pentru consumatorii de locuințe (cei care cumpără sau închiriază să locuiască în și nu să facă afaceri cu ele), este bine atunci, când prețurile nu cresc sub presiunea creșterii profitabilității. Pe scurt: criza piețelor imobiliare și criza locuirii sunt două lucruri diferite, chiar contradictorii.

Declarațiile participanților la conferința Imobiliare.ro HUB 2024 cu privire la mesajul lor de bază "Locuințele românilor sunt la ora actuală accesibile" crează cât pot ele de bine confuzii peste confuzii:

  • Despre ce înseamnă locuințe accesibile (accesibile pentru cine, în condițiile marilor inegalități salariale, și în condițiile în care, de exemplu, în Cluj-Napoca, în cazul unui salariu mediu, se cheltuie peste 40% sau chiar aproape 50% pe costurile locuirii?);
  • Despre cât au crescut prețurile la locuințe în ultimii 10 ani (în Cluj-Napoca, de exemplu, au crescut de la 938 euro/mp în ianuarie 2014 la 2726 euro/mp în aprilie 2024, deci cu aproape de trei ori, nu de două ori precum se argumentează în articol în favoarea ideii "accesibilității locuințelor în România"!);
  • Despre cât a putut (sau mai bine zis, nu a putut) să compenseze creșterea relativă a valorii puterii de cumpărare medii în România inflația covârșitoare din ultimii doi ani (în condițiile în care costurile locuirii nu includ doar costurile chiriei sau ratei creditelor imobiliare pe lună, ci și costurile utilităților; iar aceste cheltuieli, desigur, nu sunt singurele pe care oamenii le fac în timp ce prețurile la mâncare, de exemplu, au crescut și ele enorm de mult, astfel încât, după ce se hrănesc, oamenii azi au mai puțini bani de cheltuit pe locuire);
  • Despre ce se compară cu ce (cu scopul de a expune diferența între capitalele regiunii în favoarea Bucureștiului, raportat la alte capitale din ECE, cu privire la numărul de ani de muncă necesari achiziționării unei locuințe, se omite a se spune că în orașul Cluj este nevoie ca să lucrezi timp de 10.4 ani ca să îți achiziționezi o locuință și să nu cheltui pe nimic altceva de-a lungul acestor ani, o medie ce situează acest oraș regional peste capitala Ungariei, la nivelul capitalei Poloniei, și aproape de capitala Cehiei);
  • Despre dinamica cererii și ofertei (ascunzând cum oferta de pe piață nu poate să facă față cererii ce include și cererea de locuință ca investiție; sau cum oferta locuințelor publice este aproape inexistentă și asta crează problema cererii mari de locuințe pentru locuit; sau cum prețul la locuință nu ar trebui să crească în mod natural profitul pentru că locuința nu este în mod natural o sursă de profit și, dacă ele se doresc politic, există proceduri de reglementare a prețurilor).

Dezvoltatorii/ investitorii imobiliari și profesioniștii care îi susțin fac tot posibilul să construiască discursiv consensul cu privire la "accesibilitatea locuințelor în România" pentru a ascunde realitatea din punctul de vedere al celor care au nevoie de locuință ca să locuiască și nu să investească în ele.

  • Scopul lor este să justifice creșterea prețurilor și asigurarea profitabilității acestui domeniu.
  • Ei vor să creeze imaginea României ca fiind o țară atractivă pentru investitori în contextul crizei energetice, inflaționiste, geopolitice și climatice create de capitalism, transmițând mesajul că în România merită de investit în imobiliare/locuințe, pentru că prețurile mari au unde să crească în continuare.
  • Orice conferință, forum, târg etc. al investitorilor/ dezvoltatorilor imobiliari asta face, crează oportunități de întâlnire pentru ei cu scopul de a expune puterea lor materială și pentru a justifica principiul profitabilității într-un domeniu (cel al locuirii) în care discuția ar trebui să se poartă despre locuire ca nevoie primordială și drept fundamental al omului.

Media din România face și ea ce poate ca să arate în mod unilateral perspectiva investitorilor/ dezvoltatorilor (cea a profitului și valorii de schimb) și să ascundă sau să delegitimeze discuțiile publice despre valoarea socială sau de întrebuințare a locuinței.

30.05.2024.

Comments are closed.